همگام بازاریابی ایمیلی
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟ + تکنیکها بلاگ رهنما کالج
عنوان و پیشنمایش ایمیل باید با هم همخوانی داشته باشند تا داستانی را برای خواننده شروع کنند. یک پیشنمایش خوب میتواند بهمیزان قابلتوجهی نرخ باز شدن ایمیلهای شما را افزایش دهد. پس معمولا متن این ایمیلها به کاربران اطلاع میدهد که سفارش خرید آنها دریافت شده یا ثبتنام آنها موفقیتآمیز بوده است و میتوانند بهعنوان مشترک سایت از مزایای مربوطه استفاده کنند. خبرنامههایی که در فواصل زمانی منظم ارسال میشوند (هفتگی، دو هفته یکبار، ماهانه) به حفظ تعامل و ارتباط با مشترکین ایمیل شما کمک میکنند. اینجا هم معمولاً فراخوان برای اقدام (CTA) برای تشویق خواننده به انجام کاری در متن ایمیل گنجانده میشود. این نوع ایمیل از کاربران تازه عضوشده در سایت (مشتری جدید بالقوه) استقبال میکند و آنها را تشویق میکند تا در مورد محصول یا خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
اصولا هرکسی که در لیست ایمیل شما قرار دارد باید مجوز صریح خود را به دریافت ایمیل داده باشد. یعنی وقتی آدرس ایمیل خود را در فرم ثبتنام ایمیل در وبلاگ، وبسایت، صفحات لندینگ، شبکههای اجتماعی یا هر جای دیگری وارد کردهاند، با دریافت ایمیل از شما موافقت کرده باشند. در نهایت موفقیت کمپین شما به چیزی بیش از ارسال ایمیل به مشترکین نیاز دارد. برای درک اینکه کدام استراتژیها موثر هستند، باید عملکرد کمپینهای خود را پیگیری کنید. این کار باعث می شود که خدمات مشتری به صورت اختصاصیتر ارائه شود و انجام آن آسان باشد. تنها با استفاده از نام مخاطب در سابجکت لاین، احتمال باز شدن ایمیل تا حد زیادی بالا می رود.
برای برندسازی و ماندگاری برند در اذهان، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و... همان طور که از اسم آن مشخص است، ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی با استفاده از ایمیل است. این روزها بسیاری از شرکتهای مختلف تلاش میکنند تا به شکل هدفمند با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و در نهایت نرخ تبدیل را افزایش دهند. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با این ابزار ارزان قیمت آشنا کنیم. هر کسب و کارهای با توجه به اهداف خودش از ایمیل مارکتینگ استفاده میکند. در این بخش برخی از کاربردهای ایمیل مارکتینگ را ارائه کردهایم، تا بهتر بتوانید از این روش بازاریابی کمک بگیرید.
توصیه می کنیم که به هیچ عنوان برای افرادی که خودشان درخواست ایمیل نکردهاند، پیام ایمیلی نفرستید. چرا که این کار تاثیر منفی بر کمپین تبلیغاتی شما خواهد گذاشت و بهجای افزایش CTR، شاهد کاهش مشتریان خود خواهید بود! افزایش نرخ کلیک یکی از مهمترین اهداف بازاریابی ایمیلی محسوب میشود؛ اگر قصد دارید نرخ کلیک ایمیلهای خود را افزایش دهید، پیشنهاد میکنیم مقاله «ctr چیست» را در بلاگ وبسیما مطالعه کنید. همچنین، طبق آخرین آمارها، 69% از بازاریابان از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات و توزیع محتوای خود در فضای وب استفاده میکنند. با توجه به این آمارها آشنایی با ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و استفاده درست از این شیوه بازاریابی میتواند مخاطبان زیادی را به سمت یک کسبوکار هدایت کند.
مثل خیلی از ابزارهای رایگان بازاریابی ایمیلی که در اینجا فهرست شدهاند، این ابزار یک ویرایشگر ساده درگ و دراپ ارائه میدهد که میتوانید ایمیلهای پاسخگو با سرعت بالایی ایجاد کنید. همانطور که مشاهده کردید، ابزار ایمیل مارکتینگ زیادی در بازار موجود است که هر کدام ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین ابزار ایمیل مارکتینگ برای کسبوکار خود، باید نیازها و اهداف خود را در نظر بگیرید و پلتفرمی را انتخاب کنید که بهترین پاسخ را به نیازهای شما میدهد. به عنوان مثال، اگر یک کسبوکار کوچک هستید و به دنبال یک پلتفرم ساده و مقرون به صرفه هستید، MailerLite یا Sender میتوانند گزینههای مناسبی باشند. پلتفرمهای دارای امکانات بیشتر و پیشرفته برای اتوماسیون بازاریابی ممکن است کمی گرانتر باشند؛ اما اکثر آنها نسخههای رایگان نیز ارائه میکنند.
شما باید برای مشترکین احتمالی روشن کنید که از اشتراک در لیست ایمیل شما و عدم ارسال هرزنامه به آنها یا دادن آدرس ایمیل خود به دیگران سود می برند. راه های بی پایانی برای ایجاد لیست ایمیل وجود دارد، اما یک مکان خوب برای شروع این است که یک فرم ثبت نام ایمیل در وب سایت خود قرار دهید. وقتی نرخ باز شدن بین 20 تا 25 درصد است، شما یک استراتژی موثر دارید و اگر نرخ باز شدن ایمیل شما بین 5 تا 10 درصد است، باید نرم افزار خود را بررسی کنید و زمینه هایی را برای بهبود پیدا کنید. برای محاسبه نرخ کلیک، تعداد گیرندگانی که روی پیام شما کلیک کردهاند را انتخاب کنید و آن را بر تعداد ایمیلهایی که ارسال کردهاید تقسیم کنید. 94 درصد از کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می کنند، بنابراین بازاریابی ایمیلی امکان دسترسی به تعداد زیادی از کاربران اینترنت را فراهم می کند، حتی اگر آنها کاربر پلتفرم های رسانه های اجتماعی نباشند.
همچنین نمیتوانید آن را با برنامههای دیگری مانند Zapier یا Litmus ادغام کنید. مدل قیمتگذاری موسِند مبتنی بر دریافت اشتراک است و از سه سطح قیمتگذاری تشکیل میشود. پلنهای پولی این سرویس از ۹ دلار در ماه شروع میشود و قابلیتهای پیشرفتهتری مانند جریانهای کاری اتوماسیونشده، کمپینهای تراکنشی و سفارشیسازی را در اختیارتان قرار میدهد. انواع این ایمیلها شامل ایمیلهای آموزشی، ایمیلهای داستانمحور، اشتراکگذاری تجربیات مشتری، ایمیل نظرسنجی و البته ایمیلهای سرگرمکننده هستند. تمام انواع این دسته میتوانند برای جلباعتماد و ایجاد تجربهای بهتر برای مشتریان مفید باشند.
یعنی مهمترین جزئیات را در ابتدای متن قرار دهید و جزئیات کماهمیتتر را به انتها منتقل کنید. اگر از همان ابتدا اطلاعاتی را که برای مخاطبانتان بیاهمیت است ارائه دهید، احتمالاً آنها از خواندن ادامه ایمیل منصرف خواهند شد. از تیترها و نشانهگذاریها (مانند بولت پوینتها) استفاده کنید تا خواندن متن را آسانتر کنید. نرخ عدم تعامل بالا اصلا خوب نیست، و بدان معناست که ایمیل شما در Inbox شخص به صورت ناخواسته است. این امر میتواند ناشی از این باشد که محتوا غیر مرتبط است (بنابراین آنها لغو اشتراک میکنند) و یا ایمیلهای شما به طورمستقیم به عنوان اسپم نشانه گذاری میشود. اگر دارای نرخ عدم تعامل بالایی هستید، باید کل کمپین ایمیل خود را دوباره ارزیابی کنید.
اما یک مطالعه نشان داده است که ۸۶% از مصرف کنندگان ترجیح می دهند پیام های بازاریابی را به جای تبلیغات در فیسبوک، تبلیغات تلویزیونی و دیگر شبکه های اجتماعی، از طریق ایمیل خود دریافت کنند. برای اینکه ایمیلهایتان در صندوق ورودی گیرندگان قرار گیرد و به عنوان هرزنامه شناسایی نشود، باید محتوا و کدهای HTML ایمیل شما بهینهسازی شود. ● استفاده از تصاویری که دارای تگ ALT مناسب هستند میتواند به بهبود سئو کمک کند، زیرا موتورهای جستجو قادر به شناسایی محتوای تصاویر هستند. بعضی وقتها به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی میافتد. اما به هرحال اگر از یک سرویسدهنده خوب استفاده میکنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم میشود. نکاتی که در ادامه گفتیم برای هر سرویسدهنده و هر نوع ایمیلی مفید است.
این ابزار بهصورت کامل و آمادهبهکار ارائه میشود و شما را قادر میسازد تا بدون نیاز به پیکربندیهای پیچیده، بلافاصله کمپینهای ایمیلی خود را آغاز کنید. ایمیل های خودکار به کسبوکارها اجازه میدهد تا ایمیلهای خوشآمدگویی، یادآوریهای سبد خرید و ایمیلهای بعدی را در زمانهای مناسب ارسال کنند و از تعامل بهتر با کاربر استفاده کنند. ایمیل مارکتینگ مزایای زیادی را برای افرادی که به دنبال پیشرفت شغلی در بازاریابی دیجیتال هستند، دارد. یکی از مزیت های کلیدی این است که می توانید به طور موثر به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. از آنجایی که کاربران اینترنت با کمال میل و براحتی آدرس ایمیل خود را هنگام ثبت نام وارد می کنند، دسترسی به کاربران از این طریق راحت تر خواهد بود.
از طریق چنین خودکارسازی، کسبوکارها میتوانند وقت خود را صرف ایجاد محتوای همیشه سبز و استراتژیهایی کنند که تعامل و تبدیل را افزایش میدهند، نه اینکه روی کارهای تکراری و بیاهمیت تمرکز کنند. MailerLite یکی دیگر از ابزار ایمیل مارکتینگ است که بیش از 650 هزار کسبوکار موفق از آن استفاده میکنند. MailerLite علاوه بر ایمیل مارکتینگ، سرویسهای مارکتینگ اتومیشن، ساخت وبسایت و نیز تولید صفحات فرود (Landing pages) نیز در اختیار کاربران قرار میدهد. یکی دیگر از ابزار ایمیل مارکتینگ شناختهشده و دارای کاربری راحت، سندر است که بیش از 180 هزار از کسبوکارهای موفق در سراسر دنیا از آن استفاده میکنند. سندر به جز خدمات ایمیل مارکتینگ، سرویسهای دیگری مانند مارکتینگ اتومیشن نیز ارائه میدهد. یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی ایمیلی موفق، تقسیم سازی لیست ایمیل شماست.
نرخ پرش بالا نشاندهندۀ مشکلاتی در کیفیت لیست ایمیل یا اعتبار دامنه ارسالکننده است. برای کاهش این نرخ، پاکسازی منظم لیست ایمیل، استفاده از تکنیکهای تأیید دومرحلهای و بهبود اعتبار دامنه ارسالکننده توصیه میشود. این شاخص نشان میدهد چه درصدی از مخاطبان ایمیل شما را باز کردهاند. برای بهبود این نرخ از تکنیکهایی مانند شخصیسازی موضوع، استفاده از ایموجیهای مناسب و بهینهسازی زمان ارسال استفاده کنید. بازاریابی ایمیلی با قدمتی بیش از چهار دهه، از سادهترین پیامهای دیجیتال آغاز و به یکی از حیاتیترین و پیچیدهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال تبدیل شد.
در اوایل دهه ۲۰۰۰، قوانین متعددی برای کنترل اسپم و بهبود کیفیت ایمیلهای بازاریابی تصویب شد. نرخ تبدیل ایمیل یکی از بهترین KPIهای "کلی" است که می توانید شناسایی کنید، در حالی که برخی ترجیح می دهند روی سودآوری کلی یا ROI تمرکز کنند. بازده سرمایه گذاری در بازاریابی ایمیلی معمولاً بیشتر از سایر کانال های بازاریابی است. این شاخص، تعداد ایمیلهایی را که توسط کاربران بهعنوان اسپم گزارش شدهاند نمایش میدهد. افزایش ناگهانی در شکایات اسپم میتواند به اعتبار دامنه فرستنده آسیب برساند و قابلیت تحویل ایمیل در کمپینهای بعدی را تحت تأثیر قرار دهد. برخلاف راهکارهای سنتی بازاریابی ایمیلی، وبانگیج نیازی به ادغام و یکپارچهسازی با سیستمهای دیگر (ESP ها) ندارد.
این روش بازاریابی با رضایت مشتری انجام میشود و طبق نظر و علاقه او پیش میرود. پیامهایی که در این روش مبادله میشوند با پیامهای تبلیغاتی ساده متفاوت هستند. فقط همین چند کلمه در عنوان ایمیل میتواند تعیین کند که آیا ایمیل شما خوانده میشود یا خیر. مخصوصا که صندوق ورودی مخاطبان شما احتمالا این روزها، از تبلیغات ایمیلی پر است. در ضمن موضوع نامناسب میتواند باعث شود ایمیل شما در پوشه اسپم قرار گیرد. البته تبلیغات ایمیلی صرفا ارسال پیامهای تبلیغاتی به تعداد انبوه برای گروههای مختلف مردم نیست.
Deliverability که به عنوان نرخ تحویل هم شناخته میشود، با تقسیم ایمیلهای دریافت شده به ایمیلهای فرستاده شده محاسبه میشود. پس از شرح مختصری از فرایند شکلگیری ایمیل مارکتینگ، به بیان نقاط قوت آن میپردازیم. رعایت این قوانین علاوهبر جلوگیری از مشکلات قانونی، باعث افزایش اعتماد مخاطبان به برند شما میشود. مشترکین لیست پستی خود را پر از پیام نکنید، یک پیام هفتگی یا حتی ماهانه بهتر از هر روز است و تأثیر آزاردهنده ای بر روی کاربر می گذارد. در وبانگیج به تب “Metrics” که کنار “List of Campaigns” قرار دارد بروید تا وارد صفحه تجزیهوتحلیل شوید.
با انجام این کار، کلیکهای کلی را همانطور که در Bitly ردیابی شده نسبت به میزان باز شدن کلی مقایسه کنید، همانطور که در گوگل آنالیتیکز ردیابی میشود و به شما نرخ کلیک را نشان میدهد. همچنین میتوانید میزان باز شدن را به ایمیلهای ارسال شده مقایسه کنید. نرخ کلیک میگوید که چقدر مخاطبان شما دوست دارند با ایمیلتان تعامل (ارتباط) برقرار کنند. بنابراین بعد از اینکه ایمیلهای بازاریابی شما باز شد، این معیار نشان میدهد چه تعدادی از افراد بر روی لینکهای موجود در ایمیل شما (لینک وبسایت، لینک وبلاگ و یا لینکهای دیگر مورد نظر) کلیک میکنند. فرمول برای محاسبه نرخ کلیک، میزان کلیکهای منحصر به فرد تقسیم بر تعداد نرخ باز شدن منحصر به فرد میباشد.
کوپن های ایمیل امیدوار کننده نیز یک راه عالی برای ترغیب افراد به ثبت نام در لیست ایمیل شما است! از نوشتن خط موضوع کامل تا انتخاب جالب ترین طرح، ساخت ایمیل های شما می تواند چشمگیر باشد. محتوایی که در ایمیلهای خود وارد میکنید به نوع کسبوکاری که در حال اجرای آن هستید بستگی دارد. شخصیسازی یکی از مؤلفههای کلیدی برای داشتن یک استراتژی بازاریابی موفق است. بنابراین بهتر است سرویس و ابزاری را انتخاب کنید که در بخشبندی مخاطبان به شما کمک میکند.
یکی از پرکاربردترین استفادهها از سینک کردن دیتابیس، حفظ اطلاعات است. ایمیل خوش آمدگویی را چطور درست کنیم؟ با یک سلام گرم و معمولی شروع کنید. ایمیل خوش آمد گویی علاوه بر افزایش فروش، توقعی که مخاطب از ارتباطات شما خواهد داشت را ایجاد می کند. ریتنشن مارکتینگدر بسیاری از موارد حفظ مشتری قدیمی از جذب مشتری جدید سادهتر است، در حالی که در نهایت سود حاصل از خرید آنها یکسان است. ریتنشن مارکتینگ یعنی به نحوی مشتریانی که قبلاً از خدمات یا محصولات ما استفاده کردهاند دوباره به خرید ترغیب کنیم که این فرایند با بازاریابی ایمیلی دور از ذهن نیست. پیام خوشامد به کاربران جدیدیک ایده ساده و قابل اجرا است که پس از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه پیامی با مضمون خوشامدگویی به او ارسال کنید و از همراهی او تشکر کنید.
ارائهدهندگان سرویس اینترنت (ISPs) سعی میکنند که از اسپم جلوگیری کنند، بنابراین تعداد زیادی ایمیل را بررسی و گزینش میکنند. اگر ارسال ناموفق ایمیل شما بالاست، یک چیز اشتباه است و ایمیلهای شما ممکن است توسط ISPs بلاک شده باشند. اگر ایمیل شما از کلمات پرچم یا flagged استفاده نمیکند میتواند توسط مخاطبان شما به خوبی دریافت شود. معنی اتوماسیون یعنی خودکارسازی فرایندها و این خودکارسازی نیز میتواند در ایمیل مارکتینگ نیز پیادهسازی شود. یعنی شما میتوانید یک اتوماسیون حرفهای پشت سیستم ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید تا بتوانید با حفظ قوانین GDPR از اطلاعات و دادههای مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی بهترین استفاده را ببرید.
خوشبختانه اکثر سرویسهای ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارشگیری منظم و بعضی حتی بهینهسازی خودکار دارند. یکی از مهمترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینهسازی ایمیلها است. به کاربران اجازه میدهند با زدن یک دکمه، اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند. به علاوه، الگوریتمهای پیشرفته به صورت خودکار ایمیلهای ناخواسته را به پوشه اسپمها میفرستند. ایمیلهای یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و ... شخصیسازی پیشرفته به معنای تنظیم محتوای ایمیل بر اساس ترجیحات فردی، تعاملات گذشته و تاریخچه خرید هر مشتری برای افزایش تعامل است.
بازاریابی ایمیلی ابزاری قدرتمند برای ایجاد روابط با مشتری، افزایش فروش و افزایش آگاهی از برند است. با تمرکز بر تقسیمبندی مخاطب، محتوای جذاب و بهینهسازی مستمر، کسبوکارها میتوانند کمپینهای ایمیلی تأثیرگذاری ایجاد کنند که نتایج را به دنبال دارد. همانطور که بازاریابی دیجیتال تکامل می یابد، ایمیل یک کانال قابل اعتماد و سودآور باقی می ماند که هیچ کسب و کاری نباید آن را نادیده بگیرد. ایمیل مارکتینگ به معنای استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و جذب مخاطبان جدید است. با استفاده از ابزار ایمیل مارکتینگ، کسبوکارها میتوانند پیامهایی شامل تبلیغات، معرفی محصولات/خدمات جدید، پیشنهادات ویژه، و حتی محتوای آموزشی به مخاطبان خود ارسال کنند.
مشکل بزرگ در این دوران، ایمیلهای ناخواسته و اسپم بود که همچنان وجود داشت و روز به روز جدیتر میشد. هرکسی به راحتی لیستی از آدرس ایمیل مردم جمع میکرد و هرچه دلش میخواست را میفرستاد. هیچ قانون درست و حسابی یا سرویسی که بتواند این ایمیلها را تشخیص دهد، وجود نداشت. کاربران ایمیل هر روز باید دهها ایمیل کاری و غیرکاری میخواندند و جواب میدانند. تا جایی که باز کردن صندوق دریافت ایمیل به یک کار روتین صبحگاهی تبدیل شده بود.
ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری اتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند. حالا عاشقان شبکههای اجتماعی، مشتریان بانکها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایلهای اندرویدی یا آیفون استفاده میکنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند. اول ببینیم که منظور از ایمیل مارکتینگ چیست و بعد یاد میگیریم بازاریابی ایمیلی حرفهای چطور انجام میشود. نرخ کلیک، درصد افرادی را که روی پیوندی در ایمیل شما کلیک می کنند، اندازه گیری می کند. این معیار می تواند به شما کمک کند اثربخشی فراخوان برای اقدام و ارتباط محتوای خود را بسنجید. اگر فضای ذخیره سازی دستگاه شما پر شده باشد، همگام سازی خودکار جیمیل دچار مشکل خواهد شد و به درستی کار نمیکند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری